814

Webinar Onboarding

Scan: evaluatie van de onboarding

Een basis voor verbetering
Om onboarding te verbeteren is het belangrijk je huidige onboarding in kaart te brengen. Ik praat er graag met je over door hoe dat het beste kan.

We hebben een scan gemaakt om  je daar bij te helpen. Vragen die we daarmee beantwoorden zijn: Hoe hebben nieuwe medewerkers hun onboarding ervaren? Wat verwachten ze voor binnenkomst en zijn die verwachtingen uitgekomen? Wat gaat goed en wat kan er verbeterd worden? 


Inhoud van de scan
De onboarding-scan gaat in op de verwachtingen van medewerkers en meet hoe deze zijn ingevuld. Je kunt hierbij denken aan de volgende onderwerpen  

  • Gevoel van welkom
  • Praktische zaken 
  • Proces: fase post offer / eerste werkdag / einde proeftijd
  • Rol / takenpakket / bijdrage aan werkgever
  • Begeleiding en aandacht door manager of buddy
  • Sfeer binnen het team
  • Trainingen en opleidingen (en Introductiedag) 

Er wordt bij nieuwe medewerkers (tot max 6 maanden binnen) gemeten welk  belang ze aan het onderwerp hechten, hoe tevreden ze zijn en welke mening ze hierover hebben. Als mensen ontevreden zijn maar het ook totaal niet belangrijk vinden is het een ander verhaal dan dat ze het extreem belangrijk vinden.  

Daarnaast meten we de Employee Promotor Score omdat dit een heel goede indicator is voor bv vertrekintenties. En stellen we open vragen: Waarom koos je voor deze werkgever? Wat is er uit gekomen? Wat heb je als positief ervaren en wat kan beter.

De scan kan worden aangevuld met interviews met een doorsnede van nieuwe medewerkers. 

Maatwerk 
De scan kan op maat voor de organisatie worden gemaakt. 
 

Interesse?
Ik ga graag met je in gesprek om te kijken hoe we de huidige onboarding in kaart kunnen brengen en welke verbeterpunten daarbij mogelijk zijn. Ik bekijk graag met je of en hoe de scan hierbij kan helpen. 

Meer informatie vind je in de link: presentatie over de scan.