758

Workshop onboarding

Blijvend succes van nieuwe medewerkers

48% van de recruiters geeft aan dat medewerkers vroegtijdig vertrekken omdat voorgehouden toekomstverwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid. (Bron: wereldwijd recruitment onderzoek, Hay Group)


Bij 60% van de nieuwkomers vallen de verwachtingen in de nieuwe baan tegen ( Bron: onboarding onderzoek Intelligence Group en Workwonders)
Als HRM, HRD of recruitment professional herken je deze ontwikkeling vast uit je eigen werkpraktijk.  De toekomstdromen die aan de poort zijn gecreëerd, worden, eenmaal binnen, bij veel organisaties onvoldoende waargemaakt. Met alle gevolgen van dien.

Hoge verwachtingen
Nieuwe medewerkers komen binnen met (te) hoge verwachtingen. Die hebben we als organisatie vaak zelf gecreëerd tijdens de werving en selectie van nieuwe personeelsleden. Maar goede onboarding is eigenlijk niet mogelijk zonder realistische werving. Maar hoe zorg je dat verwachtingen van nieuwkomers realistisch zijn en medewerkers gemotiveerd aan de slag gaan en blijven? Hoe neem je behoeftes van medewerkers als uitgangspunt bij werving en onboarding?

Blijvend succes van nieuwe medewerkers
De eerste 90 dagen zijn vaak bepalend of iemand slaagt in een baan of niet. Mensen die nieuw zijn, hebben een beeld over de toekomst. Maar ze voelen zich, ongeacht hun functieniveau, vaak onzeker. Doe ik het goed? Pas ik hier? Heb ik de goede keuze gemaakt? Wie goed voorbereid start, is sneller effectief, voelt zich meer betrokken en blijft langer. Door een goede onboarding staan nieuwkomers sneller in hun kracht, weten ze beter wat ze kunnen verwachten, bij wie ze terecht kunnen en hoe de hazen in de organisatie lopen. Daardoor voelen ze zich meer betrokken en komen ze met meer gemak tot betere prestaties.

Introductie
Eigenlijk weten we het allemaal en toch is het een onderbelicht thema binnen HRM. Door de regie over onboarden ter hand te nemen, kan HR zorgen dat nieuwe medewerkers snel en blijvend succesvol zijn in een organisatie. In deze workshop leer je het vakgebied onboarding kennen en ontwikkel je de basis voor een strategisch onboardingsplan voor jouw organisatie. 

Resultaat
Tijdens de workshop ligt de focus op de volgende aspecten:

  • Van organisatie orientatie naar kandidaat orientatie: Hoe werken verwachtingen en behoeftes van nieuwkomers?  
  • De overdracht van kennis over werving en onboarding: Wat is het? Wat kun je er mee bereiken en aan welke knoppen kun je draaien? 
  • Aan de slag met onboarding: Je maakt een start met een strategisch onboardingsplan waarmee je in je organisatie verder aan de slag kunt.


Na de workshop
- Weet je wat onboarding is, ken je de belangrijkste pijlers van onboarding en weet je hoe je onboarding kunt beïnvloeden.
- Heb je een basis voor een strategisch onboardingsplan dat aansluit bij de agenda van HRM en bijdraagt aan het realiseren van de HRM resultaten.
 

Voor wie
De workshop is bedoeld voor professionals binnen HRM en recruitment en voor managers en teamleiders die verantwoordelijk zijn voor de instroom van nieuwe medewerkers en/of de ontwikkeling van nieuw aangetrokken talent.

Je herkent je in de volgende situaties:

  • Het duurt lang voordat nieuwe medewerkers echt volwaardig aan de slag zijn.
  • Ik zie nieuwe medewerkers worstelen met onze bedrijfscultuur. 
  • Te veel nieuwe mensen vertrekken voortijdig en voordat onze organisatie dat wil.
  • Ik hoor van nieuwe medewerkers dat ze niet goed weten wat er van hen verwacht wordt.
  • Onze flexwerkers zijn onvoldoende betrokken bij onze organisatie en hun team.

Interesse:
De workshop wordt incompany gegeven voor managers, teamleiders en HRM. 

Wil je meer informatie: neem contact op met Ardienne Verhoeven (0653371412 Ardienne@workwonders.nl).