Onboarding: Management van verwachtingen
6 op de 10 medewerkers valt een nieuwe baan tegen. Een van de pijlers van onboarding is het managen van verwachtingen van nieuwekomers: Zijn arbeidsvoorwaarden, doorstroommogelijkheden. Maar ook datgene wat er is geregeld ter introductie. Als organisatie heb je vaak geen weet van tegenvallende verwachtingen. 1 op de 3 mensen vertelt dit namelijk aan niemand. Dat betekent dat 1 op de 5 nieuwe medewerkers ergens niet tevreden over is en dat aan niemand vertelt.
We noemen die verwachtingen over en weer het psychologisch contract. Verwachtingen die tegenvallen zorgen voor minder motivatie, minder prestaties of zelfs voortijdig vertrek. Daarom is het belangrijk om de verwachtingen van medewerkers goed te kennen. Want die verwachtingen hoeven niet altijd objectief te zijn.
Het uitgangspunt bij het psychologische contract is de perceptie van de nieuwkomer. Het gaat over hetgeen hij denkt dat hij mag verwachten en wat hij moet leveren. Het is zijn idee, het hoeft niet altijd objectief zo te zijn.
Kent u als werkgever de ideeen van uw nieuwe medewerker? En weet u wat er toe doet tijdens de onboardingsfase?
Informatie over het psychologisch contract
De invloed van informatie zoeken bij nieuwkomers. Nieuwkomers die informatie zoeken over het psychologisch contract tijdens de eerste maanden blijken meer tevreden en leveren betere prestaties. Door Freese en De vos.
Het psychologisch contract tijdens onboarding. Wat is de invloed van de bestanddelen van het psychologisch contract? Door De vos