Wij zijn slim! (in FD)
Wij zijn slimmeriken, zegt de OESO. Onze wetenschappers produceren de meest hoogstaande publicaties ter wereld (fd 30 okt). Maar waarom vertaalt zich dat niet in een plek in de top 50 van vooraanstaande universiteiten op de internationale arbeidsmarkt als gepubliceerd in de NYT van maandag 28 okt? Daarin staan met name universiteiten uit de USA en UK. Zijn onze publicaties hoogstaand maar oninteressant buiten de universitaire wereld? Vermarkten wij onze slimheid niet goed? Of vinden we het niet zo nodig?
De markt van kenniswerkers globaliseert. Internationale organisaties zoeken toptalent bij topuniversiteiten over de hele wereld. Zo’n 67% van deze bedrijven zegt zich in zeer of heel belangrijke mate te laten leiden door de universiteit die zo iemand bezocht (onderzoek Emering / Trendence). Twee derde gebruikt daarvoor lijsten. Zo niet de Nederlandse selecteur. Die focust op andere factoren. Die vindt die lijsten niet zo nodig.
We willen koploper in kennis zijn. Wanneer we internationale slimmeriken willen aantrekken op onze universiteiten, moeten we af van dat Nederlandse perspectief. Omhoog in die lijsten. Want daar laten ook slimmeriken zich door leiden. Laten we met zijn allen op de internationale arbeidsmarkt promoten hoe slim ze op onze universiteiten zijn! (eerder gepubliceerd in het Financiele Dagblad)