Chief Expectation Officer
Wel of niet verhuizen, toch nog een ander boek schrijven, mijn aandelen verkopen, het kiezen van de school voor mijn kind, wel of niet leren zingen voor de Voice of Holland. Ik spreek die verwachtingen niet altijd uit, wat in sommige gevallen wel beter zou zijn. Maar ik heb ze wel. En dat is fijn omdat ik daardoor zelf aan het stuur zit. Ik hoef niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen.
Wat me opvalt in gesprekken met HR collega’s, is dat we binnen ons werk weinig eigen professionele verwachtingen hebben of (durven) uitspreken. Binnen veel organisaties laat HRM haar activiteiten leiden door de verwachtingen van anderen. Met grote voelsprieten voorde onuitgesproken verwachtingen van anderen vragen we door op de gedachten van onze collega’s en op wat ze van ons willen. De CEO verwacht een meer wendbare organisatie? Dan introduceren we agile talent management. De ICT manager had verwacht dat zijn nieuwe talent sneller zou komen? Dan leggen wij geduldig uit waarom drie maanden wachten echt niet frustrerend is. We reguleren de verwachtingen van anderen in plaats van te handelen naar die van onszelf.
Door een gebrek aan duidelijke of erkende eigen verwachtingen zitten we te weinig aan het stuur en zijn we onderdeel van de plannen van een ander. Daarmee verliest HRM zijn autonome kracht. Het is zaak te zorgen dat we niet de verwachtingen van anderen managen, maar onze eigen verwachtingen uitspreken...en met datgene wat van invloed is op Human Resources de koers van de organisatie bepalen.
Zijn wij bij voorbeeld in staat om de verwachtingen over de externe arbeidsmarkt te vertalen naar onze Human Resources? De impact van de krapte, mismatch van vraag en aanbod, flexibilisering, overheidsingrijpen, loonontwikkeling? Weten we wat singularity gaat brengen en wat dat betekent voor de Human resources van de organisatie? Hoe verandert het arbeidsethos? Wat is de impact van het veranderende denken over privacy? En wat zijn de implicaties voor onze organisaties?
We hebben lef nodig om onze verwachtingen uit te spreken, ik op de eerste plaats! En op de agenda te krijgen en koers te bepalen. Maar ook te accepteren dat het soms dus tegen kan vallen of dat we onze gecreëerde verwachtingen niet waar kunnen maken. Het wordt tijd om van onszelf ook een CEO te maken, een Chief Expectation Officer.
Foto: Stan de Haas